Friday, August 2, 2019

TAZKIRAH "BIJAK JAUHI ZINA"


PENYAMPAIAN TAZKIRAH OLEH KETUA PANITIA USTAZAH ROHANI BINTI AMBA









وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا
Maksudnya: Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)
Surah al-Isra’, 17:32
                                         


                                         
             Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW pernah bersabda:

“Telah ditulis ke atas anak adam itu nasibnya dari zina melalui pancainderanya, tidak boleh diubah ; iaitu dua mata zinanya pada penglihatan, dua telinga zinanya pada pendengaran, lidah zinanya pada percakapan, dua tangan zinanya pada sentuhan, dua kaki zinanya pada langkah, hati yang berimaginasi dan bercita-cita, kemudian faraj (kelamin) pula akan membenarkan dan menidakkannya."
                                                                                                       

                                                                                                                                                             
                                                                                                                                                                                                                                                                                                           [Riwayat Muslim]






Zina ialah perbuatan yang sangat dilarang dalam Islam. Kerana ia merosakkan nasab keturunan dan maruah manusia. Dari segi istilah zina terbahagi kepada dua kategori, zina hakiki dan zina majazi. Zina hakiki adalah hasil dari penyalahgunaan nafsu pada alat kelamin. Akibatnya berlaku persetubuhan haram antara bukan pasangan suami isteri dan juga bukan seorang tuan dan hambanya. Larangan dari mendekati zina yang terdapat pada surah al-Isra’ ayat… itu adalah zina yang hakiki. Perbuatan zina tersebut merupakan salah satu dari dosa besar yang mana hukuman duniawi di sisi Islam adalah hukuman hudud 100 kali sebatan.
Manakala zina majazi adalah seperti yang terkandung dalam hadis di atas. Zina yang berpunca dari penyalahgunaan pancaindera mata, telinga, lidah, tangan, dan kaki. Zina tersebut hanyalah dosa kecil dan tidak dikenakan hukuman hudud ke atas pelakunya. Tetapi ia boleh mendorong kepada kemuncak segala zina iaitu zina kelamin atau zina hakiki.
Benarlah pepatah arab yang bermaksud, “bermula dengan senyuman, kemudian percakapan, kemudian temujanji, kemudian pertemuan”.  Juga pepatah melayu, “dari mata jatuh ke hati”.

Allah Taala menjadikan setiap sesuatu itu bersama kebaikan dan keburukannya. Namun apa yang dikehendaki oleh Allah Taala hanyalah kebaikan darinya. Begitulah juga penglihatan, pendengaran, percakapan, sentuhan dan langkah. Orang  yang sering melakukan zina dengan lima deria tersebut memberi kesan buruk kepada hati. Kemudian hati yang sunyi dari iman akan memilih untuk melakukan zina kelamin.

1 comments:

William Jackets said...

This site is very useful for everyone. I have found lot of stuff here, which is very interesting, but don't forget to check my website. We have amazing jackets and coats. All products are available at discounted price. We have limited stock. Order your favorite ones now. Tariq St Patrick Black Bomber Jacket

SMKPSP Boleh! . Fokus! . Berilmu, Berwawasan, Berakhlak Mulia, Berbakti . Cemerlang Di Dunia, Sejahtera Di Akhirat . SEMESTRA TERBAIK! .